Masaż

Rehabilitacja

Relaks

Masaż sportowy | Zabrze

Masaż sportowy, Zabrze. Masaż sportowy jest nieodzownym elementem treningu w każdej dyscyplinie sportowej. Pomaga on zapobiegać urazom, a po intensywnym treningu likwiduje skutki przetrenowania, rozgrzewa mięśnie, zwiększa ich elastyczność, poprawia wytrzymałość mięśniową, przygotowuje ciało do maksymalnego wysiłku fizycznego oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. W swoich technikach podobny jest do klasycznego masażu leczniczego, jednak wykonywany jest on zdecydowanie silniej i energiczniej.

Ten typ zabiegu wykorzystywany jest, jako środek pomocniczy w profesjonalnych programach treningowych. Pozwala lepiej przygotować ciało sportowca do ekstremalnego wysiłku fizycznego i zalecany jest nie tylko sportowcom zawodowym, ale również winni z niego korzystać sportowcy amatorzy, dla osiągnięcia lepszych rezultatów i poprawy samopoczucia.

Techniki masażu sportowego są specyficzne dla danej dyscypliny sportu i jako działanie terapeutyczne dostosowane są ściśle do uprawianej dyscypliny sportu, ponieważ koncentrują się na konkretnym obszarze ciała, które wystawione będzie na przeciążenia, stres czy agresywne ruchy. Podczas jego wykonywania dochodzi do radykalnego zmniejszania, a niejednokrotnie nawet usunięcia szkodliwych metabolitów powstających podczas wysiłku czyli tzw. „zakwasów”, a także do zniwelowania napięć mięśniowych bądź do zmniejszenia skutków powstałych kontuzji

Masaż ten może być stosowany, zarówno do pobudzenia aparatu ruchu przed wysiłkiem, jak również do późniejszego tonizowania skutków powysiłkowych. Dostosowany do uprawianej dyscypliny sportu zwiększa elastyczność, znacząco poprawia wytrzymałość mięśniową i przygotowuje ciało i umysł do optymalnej wydajności.

Reasumując celem masażu sportowego jest rozgrzewka, usunięcie przemęczenia powstałego wskutek intensywnego wysiłku fizycznego, usunięcie „zakwasów” bądź zmniejszenie skutków powstałych kontuzji. Masaż sportowy jest także bardzo ważnym elementem przygotowań naszego organizmu i naszych mięśni do sezonu zimowego bądź letniego.

Masaż sportowy występuje w kilku formach, a mianowicie, jako:

Masaż sportowy przed wysiłkowy in. przygotowawczy
Nadrzędnym celem tego masażu jest maksymalne przygotowanie organizmu do intensywnego wysiłku fizycznego. Stosuje się go jako uzupełnienie rozgrzewki, ponieważ powoduje rozgrzanie stawów i ścięgien, rozluźnia mięśnie oraz znacząco podnosi elastyczność i efektywność mięśni

Masaż sportowy między wysiłkowy in. treningowy, podtrzymujący, kondycyjny
Masaż ten wykonywany jest w przerwach pomiędzy wysiłkami. Podtrzymuje wysoką aktywność zawodnika w trakcie zawodów. Przede wszystkim masaż ten zaopatruje mięśnie w tlen i substancje odżywcze oraz przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu, dzięki czemu mięśnie uzyskują większą zdolność do intensywnej pracy i szybciej się regenerują

Masaż sportowy powysiłkowy in. regeneracyjny
Zasadniczym celem tego masażu jest maksymalne skrócenie czasu regeneracji organizmu po intensywnym i długotrwałym wysiłku. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie krążenia krwi i limfy, a także zmniejszenie powysiłkowego napięcia mięśniowego
Masaż sportowy wykonywany jest przy pomocy odpowiednio dobranego olejku terapeutycznego, który wzmacnia efekt masażu, a masażysta podczas wykonywania zabiegu stosuje różne techniki masażu takie jak:

• głaskanie – to pierwszy i ostatni etap masażu, który ułatwia pracę gruczołów potowych i łojowych
• rozcieranie, które polega na wykonywaniu kolistych ruchów rąk, przy czym powinny się one ślizgać po masowanym ciele. Ta technika masażu pomaga w rozciąganiu mięśni i ścięgien oraz tonizuje zmęczenie stawowe. Dzięki rozcieraniu przywrócona zostaje ich naturalna ruchomość.
• ugniatanie – to technika stosowana bezpośrednio na mięśnie, która charakteryzuje się określoną gradacją stopnia nacisku.
• opukiwanie, uderzenia klaszczące i ruchy siekające – ta technika powoduje rozszerzenie naczyń i rozluźnia mięśnie.

Dobry masażysta, podczas wykonywania masażu sportowego, skupia się zawsze na indywidualnych potrzebach sportowca i jest w stanie nie tylko właściwie pielęgnować jego aparat ruchu, utrzymując jego sprawność na możliwie wysokim poziomie, ale także uwolni zmęczone ciało od powstałych napięć, zidentyfikuje obszary, które należy rozluźnić czy też, jakie trzeba wzmocnić, a przez to da szansę na ograniczenie możliwości powstawania przeciążeń, które w przeciwnym razie mogą rozwinąć się w kontuzje. Da on również możliwość szybszego powrotu do sprawności w przypadku istniejących już urazów. Efektem finalnym masażu sportowego będzie lekkość, moc, większa elastyczność i zmniejszenie bólu.

Niewątpliwie należy mieć na uwadze, że ten typ masażu nie należy do zabiegów delikatnych i niejednokrotnie wywołuje uczucie bólu, lecz należy pamiętać, że wykonuje się go w ściśle określonym celu. Praca z tkankami nierzadko wymaga wykorzystania pewnej siły i mocy w celu osiągnięcia założonych wyników.

Częstotliwość stosowania masażu powinna być adekwatna do regularności i rodzaju prowadzonego wysiłku fizycznego. Jednak aby masaż był skuteczny, należy wykonać serię 20 zabiegów, po których winna nastąpić 14-dniowa przerwa, ze względu na objawy przyzwyczajenia mięśni do bodźców mechanicznych. W przerwach tych wskazane są inne zabiegi fizykoterapeutyczne.

W praktyce sportowej bardzo mało czasu przeznacza się na bierny wypoczynek, dlatego ten typ masażu w zasadzie stosuje się przez większość roku kalendarzowego. Aby jednak spełniał on swoje zadanie, należy stopniowo zwiększać czas jego trwania oraz intensywność bodźców. Ważnym jest również by sportowiec swoją sytuację wpierw skonsultował ze specjalistą, po pierwsze ze względu na szereg istniejących przeciwwskazań, a po drugie z uwagi na fakt, że właściwie dobrany do potrzeb plan masaży i zabiegów przynosi najlepsze rezultaty.

Czas trwania masażu sportowego uzależniony jest od rodzaju i celu wykonywanego zabiegu, a dawkowanie uzależnione jest od płci i wieku zawodnika, stanu jego wytrenowania, stopnia reaktywności neurowegetatywnej, rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej, wielkości obszaru masowanego oraz od pory roku. U kobiet stosuje się masaż mniej intensywny i słabszy niż u mężczyzn, ta sama zasada obowiązuje przy masowaniu juniorów w stosunku do seniorów.

Facebook